În ceea ce priveÅŸte restaurările autovehiculelor clasice, cromarea elementelor decorative poate face diferenÅ£a dintre un rezultat bun ÅŸi unul spectaculos. Desigur, este un proces laborios ÅŸi complicat, dar rezultatul final este unul pe măsura aÅŸteptărilor.
Ce este cromul?
DeÅŸi cromul este un metal, acesta nu poate fi folosit în stare solidă, ca ÅŸi substanţă pură. Când se zice de un obiect că este din crom, de fapt acest lucru înseamnă că acel obiect este acoperit de un strat subÅ£ire de crom.
Adesea, se creează confuzie între finisajele argintii lucioase ÅŸi cele cu crom. De exemplu, elementele din aluminiu de la motociclete ÅŸlefuite bine, jante vopsite în culori foarte lucioase etc. sunt de multe ori confundate cu finisaje de crom.
Într-adevăr, de multe ori este dificil să faci diferenÅ£a între finisajele cromate ÅŸi cele bine poliÅŸate, însă, când sunt puse laolaltă două piese (una având finisaj cu crom ÅŸi alta nu) diferenÅ£ele sunt clare. Efectele placării cu crom sunt: grad mai ridicat de reflecÅ£ie, obiectul metalic are o tentă albăstruie (în loc de tente gălbui sau gri) ÅŸi, cel mai important, un rezultat mult mai spectaculos decăt alte tipuri de finisaje.
Cromare
În principal, există două utilizări generale ale placării cu crom: cromarea decorativă ÅŸi ceea ce se numeÅŸte „hard chrome plating”. DiferenÅ£a dintre cele două este că cea decorativă este utilizată pentru elementele decorative de pe autoturisme (bandouri, oglinzi, grilă radiator etc.), în timp ce cea din urmă este folosită pentru acoperirea pieselor ce intră în componenÅ£a motorului (tijele cilindrului hidraulic, inelele pistoanelor ÅŸ.a.m.d.).
În ceea ce ne priveÅŸte, nu executăm decât finisaje decorative. Procesul prin care se execută aceste finisaje este unul de electroplacare cu crom. Placarea cu crom este de multe ori denumită ÅŸi placare nichel-crom din cauză că procesul întotdeauna include electroplacarea cu nichel pe suprafaţă înainte de cea cu crom.
​
Când un element decorativ cromat de pe un autoturism este privit (cum ar fi bara de protecÅ£ie, bandou, janta etc.) ceea ce se vede, în principal, sunt efectele vizuale create de placarea cu nichel. Stratul de crom este unul extrem de subÅ£ire, ce are ca scop protejarea nichelului împotriva uzurii, reduce gradul de sensibilitate la zgârieturi, contribuie la protejarea împotriva coroziunii ÅŸi, în plus, dă placării cu nichel un efect albastru (faţă de tenta gălbuie a nichelului).
Ce este electroplacarea?
Electroplacarea este un proces de placare în care ionii metalici dintr-o soluÅ£ie sunt deplasaÅ£i prin utilizarea unui câmp electric pentru a acoperi electrodul. Procesul foloseÅŸte curentul electric pentru a reduce cationii unui material dintr-o soluÅ£ie ÅŸi acoperă un obiect conductor cu un strat subÅ£ire din material. Procesul ce se dezvoltă în cadrul electroplacării se numeÅŸte electrodepunere. Obiectul ce este dorit a fi acoperit este catodul circuitului.
Acesta este introdus într-o soluÅ£ie (electrolit) ce conÅ£ine săruri metalice dizolvate, precum ÅŸi alÅ£i ioni ce acÅ£ionează ca ÅŸi conductori ai curentului electric. O sursă de alimentare furnizează curent electric anodului, astfel oxidând atomii metalului ce se comprimă ÅŸi le permite acestora să se dizolve în soluÅ£ie. În ceea ce priveÅŸte catodul, ionii de metal dizolvaÅ£i în soluÅ£ia electrolită sunt reduÅŸi la interfaÅ£a dintre soluÅ£ie ÅŸi catod, astfel încât aceÅŸtia aderă la catod.
Procesul de cromare
Pentru a înÅ£elege cu adevărat volumul de muncă depus la o piesă ce trebuie restaurată ÅŸi recromată trebuie să ÅŸtiÅ£i că: în prima fază trebuie cromul dat jos de pe piesă, trebuie curăţat ÅŸi nichelul, trebuie poliÅŸata piesa pentru a elimina orice urmă (deoarece orice zgârietură ar fi vizibilă după placare), trebuie curaÅ£ată bine ÅŸi degresată pentru a elimina orice impurităţi (în unele cazuri, pentru curăţare, se utilizează ÅŸi acid sulfuric sau alÅ£i astfel de acizi puternici). De asemenea, mai sunt efectuate ÅŸi alte pre-tratamente asupra obiectului, după care se trece la procesul propriu-zis de cromare.
Procesul de placare, în sine, constă în mai multe etape, între fiecare dintre acestea obiectul fiind curăţat.
După ce piesa este curaÅ£ată de zgârieturi ÅŸi impurităţi, iar suprafaÅ£a este netedă, aceasta este introdusă într-o cuvă cu o soluÅ£ie ce ajută la încălzirea metalului (obiectului). Elementul ce trebuie placat este încălzit până ajunge la o temperatură ce asigură o acoperire uniformă a cromului pe suprafaţă.
Odată terminată această etapă, piesa este introdusă într-o cuvă unde piesa este placată cu nichel. Doar în combinaÅ£ie cu nichelul, obiectele cromate capată aspectul argintiu puternic. În plus, nichelul protejează metalul împotriva elementelor externe ÅŸi impotriva coroziunii. Această etapă este repetată cu două, trei tipuri de nichel.
Abia după ce este terminat procesul de placare cu nichel, se trece la cel cu crom, obiectul fiind introdus într-o altă cuvă cu o soluÅ£ie ce conÅ£ine crom. Atât la placarea cu nichel, cât ÅŸi la cea cu crom, se foloseÅŸte electroplacarea.
Pentru finalizare, piesa este polişată şi inspectată, pentru a fi siguri că rezultatul este cel scontat.
În afara efectului vizibil, atractiv, ce sporeÅŸte frumuseÅŸea rezultatului restaurării, placarea cu crom ajută la creÅŸterea duratei de viaţă a elementelor pieselor metalice.
​
PS In cadrul Oldtimer Studio efectuam toate operatiunile mecanice: curatare, reparare, slefuire. Procesul chimic de placare este externalizat.