Cromare

 

In ceea ce priveste restaurarile autovehiculelor clasice, cromarea elementelor decorative poate face diferenta dintre un rezultat bun si unul spectaculos. Desigur, este un proces laborios si complicat, dar rezultatul final este unul pe masura asteptarilor.

Ce este cromul?

Desi cromul este un metal, acesta nu poate fi folosit in stare solida, ca si substanta pura. Cand se zice de un obiect ca este din crom, de fapt acest lucru inseamna ca acel obiect este acoperit de un strat subtire de crom.

Adesea, se creaza confuzie intre finisajele argintii lucioase si cele cu crom. De exemplu, elementele din aluminiu de la motociclete slefuite bine, jante vopsite in culori foarte lucioase etc. sunt de multe ori confundate cu finisaje de crom.

Intr-adevar, de multe ori este dificil sa faci diferenta intre finisajele cromate si cele bine polisate, insa, cand sunt puse laolalta doua piese (una avand finisaj cu crom si alta nu) diferentele sunt clare. Efectele placarii cu crom sunt: grad mai ridicat de reflectie, obiectul metalic are o tenta albastruie (in loc de tente galbui sau gri) si, cel mai important, un rezultat mult mai spectaculos decat alte tipuri de finisaje.

Cromare

In principal, exista doua utilizari generale ale placarii cu crom: cromarea decorativa si, ceea ce se numeste, „hard chrome plating”. Diferenta dintre cele doua este ca cea decorativa este utilizata pentru elementele decorative de pe autoturisme (bandouri, oglinzi, grila radiator etc.), in timp ce cea din urma este folosita pentru acoperirea pieselor ce intra in componenta motorului (tijele cilindrului hidraulic, inelele pistoanelor s.a.m.d.).

In ceea ce ne priveste, nu executam decat finisaje decorative. Procesul prin care se executa aceste finisaje este unul de electroplacare cu crom. Placarea cu crom este de multe ori denumita si placare nichel-crom din cauza ca procesul intotdeauna include electroplacarea cu nichel pe suprafata inainte de cea cu crom.

Cand un element decorativ cromat de pe un autoturism este privit (cum ar fi bara de protectie, bandou, janta etc.) ceea ce se vede, in principal, sunt efectele vizuale create de placarea cu nichel. Stratul de crom este unul extrem de subtire, ce are ca scop protejarea nichelului impotriva uzurii, reduce gradul de sensibilitate la zgarieturi, contribuie la protejarea impotriva coroziunii si, in plus, da placarii cu nichel un efect albastru (fata de tenta galbuie a nichelului).

Ce este electroplacarea?

Electroplacarea este un proces de placare in care ionii metalici dintr-o solutie sunt deplasati prin utilizarea unui camp electric pentru a acoperi electrodul. Procesul foloseste curentul electric pentru a reduce cationii unui material dintr-o solutie si acopera un obiect conductor cu un strat subtire din material. Procesul ce se dezvolta in cadrul electroplacarii se numeste electrodepunere. Obiectul ce este dorit a fi acoperit este catodul circuitului. Acesta este introdus intr-o solutie (electrolit) ce contine saruri metalice dizolvate, precum si alti ioni ce actioneaza ca si conductori ai curentului electric. O sursa de alimentare furnizeaza curent electric anodului, astfel oxidand atomii metalului ce se comprima si le permite acestora sa se dizolve in solutie. In ceea ce priveste catodul, ionii de metal dizolvati in solutia electrolita sunt redusi la interfata dintre solutie si catod, astfel incat acestia adera la catod.

Procesul de cromare

Pentru a intelege cu adevarat volumul de munca depus la o piesa ce trebuie restaurata si recromata trebuie sa stiti ca: in prima faza trebuie cromul dat jos de pe piesa, trebuie curatat si nichelul, trebuie polisata piesa pentru a elimina orice urma (deoarece orice zgarietura ar fi vizibila dupa placare), trebuie curatata bine si degresata pentru a elimina orice impuritati (in unele cazuri, pentru curatare, se utilizeaza si acid sulfuric sau alti astfel de acizi puternici). De asemenea, mai sunt efectuate si alte pre-tratamente asupra obiectului, dupa care se trece la procesul propriu-zis de cromare.

Procesul de placare, in sine, consta in mai multe etape, intre fiecare dintre acestea obiectul fiind curatat.

Dupa ce piesa este curatata de zgarieturi si impuritati, iar suprafata este neteda, aceasta este introdusa intr-o cuva cu o solutie ce ajuta la incalzirea metalului (obiectului). Elementul ce trebuie placat este incalzit pana ajunge la o temperatura ce asigura o acoperire uniforma a cromului pe suprafata.

Odata terminata aceasta etapa, piesa este introdusa intr-o cuva unde piesa este placata cu nichel. Doar in combinatie cu nichelul, obiectele cromate capata aspectul argintiu puternic. In plus, nichelul protejeaza metalul impotriva elementelor externe si impotriva coroziunii. Aceasta etapa este repetata cu doua, trei tipuri de nichel.

Abia dupa ce este terminat procesul de placare cu nichel, se trece la cel cu crom, obiectul fiind introdus intr-o alta cuva cu o solutie ce contine crom. Atat la placarea cu nichel, cat si la cea cu crom, se foloseste electroplacarea.

Pentru finalizare, piesa este polisata si inspectata, pentru a fi siguri ca rezultatul este cel scontat.

In afara efectului vizibil, atractiv, ce sporeste frumusetea rezultatului restaurarii, placarea cu crom ajuta la cresterea duratei de viata a  elementelor pieselor metalice.

 

 

Cos de cumparaturi

Cosul de cumparaturi este gol.